نان حلال حاج ملاهادی
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۰۲۷۹۷
شاه قاجار به هر شهری که میرسید، مورد استقبال قرار میگرفت؛ بزرگان شهر خواسته یا ناخواسته باید به پیشواز ناصرالدینشاه میآمدند تا بعداً برایشان دردسر درست نشود. مقصد او، شهر مشهد بود اما معمولاً برای استراحت، در شهرها و آبادیهای بین راه توقف میکرد و اگر خوش میگذشت، چند روزی میماند. آن روز کاروان ناصرالدینشاه به سبزوار رسید؛ شهری که به دلیل حضور فیلسوف نامدار جهان اسلام، حکیم اسرار، حاج ملاهادی سبزواری شهرت فراوانی داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شاهِ حکیمشناس!
چند روزی گذشت؛ ناصرالدین شاه در سبزوار ماند به امید اینکه شاید حاج ملاهادی سبزواری تعارف را کنار بگذارد و به دیدن او بیاید. اما خبری نشد. این بود که به حاکم سبزوار گفت: طی این روزها، همه اعیان و علما به دیدن ما آمدند و عرض ارادت کردند، اما خبری از حاج ملاهادی نشد. چرا این گونه رفتار میکند؟ حاکم در پاسخ گفت: اعلیحضرت به سلامت باشند؛ حکیم شاه و وزیر نمیشناسد. او کلاً به امور دنیوی و اهل حکومت بیاعتناست. ناصرالدینشاه که تحت تأثیر شخصیت حکیم اسرار قرار گرفته بود، به حاکم و اطرافیانش گفت: اگر او شاه را نمیشناسد، شاه که او را میشناسد؛ خودمان به دیدنش میرویم. بروید و وقتی تعیین کنید تا ناهار میهمان حکیم باشیم. حاکم سبزوار مِن و مِن کنان به ناصرالدینشاه گفت: امر، امر شماست، اما اگر از این چاکر نظر بخواهید، پیشنهاد میکنم از خیر این دیدار بگذرید. شاه اما بیاعتنا به حرف حاکم، دستور خود را با غضب تکرار کرد. یکی از خدمه رفت و پس از مدتی بازگشت و گفت: قربان، حکیم فرمودند پس از درس و نماز به منزل میروند و شما میتوانید در آن زمان، ناهار میهمان ایشان باشید.
شاها! بخور، نانِ حلال است
ظهر آن روز تاریخی فرارسید. ناصرالدینشاه به همراه یک نفر خادم به در خانه حاجملاهادی سبزواری رفت و در زد. یکی از اهالی خانه در را گشود و شاه را به اتاق حکیم راهنمایی کرد. حاج ملاهادی در گوشهای نشسته بود و زیر لب ذکر میگفت؛ در برابر شاه از جا برنخاست و فقط سلام او را پاسخ داد و گفت برای ناصرالدینشاه چهارپایهای بیاورند تا بنشیند. شاه پس از نشستن و انجام تعارفات معمول به حکیم گفت: «شنیدهام شما یک زمین زراعتی دارید، خواهش میکنم برای آن مالیات دولتی ندهید که حقیر به این خدمت جزئی نسبت به شما موفق شده باشم». حکیم این درخواست را نپذیرفت و پاسخ داد: «کتابچه دولتی هر ایالتی کمّاً و کیفاً یک صورت قطعی گرفته که اساس آن با تغییرات جزئی بر هم نمیخورد، اگر من مالیات ندهم، ناچار مقدار آن به سایر آحاد مردم از طرف اولیای امور سرشکن خواهد شد و ممکن است یک قسمت از آن به فلان بیوهزن برسد و یا بر یتیمی تحمیل شود، اعلیحضرت همایونی راضی نباشند که تخفیف یا معافیت مالیات من، سبب تحمیل بر یتیمان و بیوهزنان شود». شاه پاسخی برای عرضه نداشت. حکیم اسرار دستور داد ناهار بیاورند. سفره گسترده شد و در آن کاسهای آبدوغ و چند تکه نان جو گذاشتند. حاج ملاهادی به ناصرالدینشاه گفت: «شاها! بخور که نان حلال و زراعت آن دسترنج خودم است»؛ سپس تکهای نان برداشت، بوسید و شکر خدا کرد و به آبدوغ زد و در دهان گذاشت. ناصرالدینشاه هم تکهای نان برداشت و به آبدوغ زد، اما هر چه کرد نتوانست آن را بجود؛ انگار نان حلال از گلویش پایین نمیرفت! برای آنکه شرمنده نشود، به حکیم گفت گرسنه نیست؛ اما برای تبرّک تکهای از این نان را با خود میبرد و سپس در کمال شگفتی، منزل حاج ملاهادی سبزواری را ترک کرد.
آنچه خواندید، خلاصه گزارشی بود به نقل از محمدعلی مدرس تبریزی، مؤلف کتاب مشهور «ریحانهالادب». امروز، سالروز رحلت فیلسوف بزرگ جهان اسلام، مرحوم حاج ملاهادی سبزواری است.
خبرنگار: محمدحسین نیکبخت
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: ناصرالدین شاه حاج ملاهادی سبزواری ناصرالدین شاه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۲۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بیشترین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره اخیر برای آموزش و پرورش بوده است
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجتالاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در در مراسم تجلیل استادان و دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اظهار کرد: در دانشگاهی حضور داریم که به نام شهید رجایی مزین است، شهید رجایی معلم بود و ریاضیات خوانده بود و از معلمی به ریاست جمهوری رسیده بود. اگر تربیت پدران و مادران نیک و معلمان دلسوز نبودند، شهید رجایی، شهید رجایی نمیشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تحصیل شهید طهرانیمقدم در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: شهید طهرانی مقدم در این دانشگاه شهید تمدنی درس خوانده است، این انسان؛ دانشمند و پدر موشک ایران بود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شهید طهرانی مقدم با تلاش شبانهروزی توانست در فناوری مرتبط با موشک و توان دفاعی کشور اقداماتی را انجام دهد و تجهیزاتی را بسازد و وقتی به کار گرفته شد بسیاری از کشورها تعجب کردند که چطور ایران موفق شده است! البته شهید طهرانی مقدم به این بسنده نکرد و ایران را به جایگاهی رساند که الان کشورهایی مانند روسیه و چین پدافند تولیدی ایران را خریداری میکنند و نیروهایی را تربیت کرد در مقابل رفتار غیرانسانی رژیم صهیونیستی ایستادگی میکنند.
استاد خسروپناه با اشاره به عملیات وعده صادق ادامه داد: در مسائل نظامی و دفاعی بر اساس راهبرد کشور؛ اگر دشمن سیلی زد باید سیلی بزنید و گرنه سیلی میخورید و اگر عملیات وعده صادق را انجام نمیدادیم در آینده نزدیک جنگی علیه ما بر پا میشد در حالی کشورهای مختلف پیغام میدادند که پاسخ ندهید، حتی آمریکا به صورت غیرمستقیم پیام داد، اما تصمیم جمهوری اسلامی ایران بود که پاسخ داده و این پاسخ با تدبیر و درایت خاص خود طراحی شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سوال که شهید طهرانی مقدم که دکتری افتخاری را پس از شهادتش گرفت، چگونه توانست به این ظرفیت عظیم تمدنی برسد؟ گفت: قرآن به این پرسش پاسخ میدهد، قرآن به علم و حکمت اشاره دارد، اگر علم بیاموزیم عالم میشویم، اما عالم اگر حکیم شد، شهید رجایی شهید مطهری و شهید طهرانی مقدم میشود.
وی با بیان اینکه برای تبدیل علم به حکمت و عالم به حکیم، فرآیند وجود دارد گفت: برای حکیم شدن باید علم پشتوانه عقلانیت باشد و نه پشتوانه تخیل و حافظه. فرض کنید عالمی همه نظریههای رشته خود را حفظ باشد، در حالی که نرمافزارهای رایانهای هم میتواند این کار را انجام دهد. فرق معلم با حکیم در این است که حکیم قدرت تجزیه و تحلیل دارد و تولید اندیشه میکند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حکیم، علم را به فناوری، مهارت و عمل تبدیل میکند فقط تئوری نیست باید دانش به فناوری تبدیل شود البته منظورم صرفا فناوری سخت نیست بلکه فناوری نرم هم مدنظر است. حکیم همیشه نگاه تمدنی دارد، حکما اینگونه بودند هزاران فیلسوف داشتیم، اما تعدادی نظیر ملاصدرا، ابن سینا، فارابی و ... شناخته شده هستند، چون تمدنساز بودند. ملیت و کشورش برایشان مهم بود کاری میکردند که تمدن بشری از آن استفاده کنند.
وی افزود: عالم باید حکیم شود، حکمت نظری و عملی را پیوند بزند حال سوال مهم این است که با چه الگوی آموزشی این را در مدارس سریان دهیم؟ نه اینکه مدارس خاص باشد بلکه در کل کشور باشد، این کار دانشگاه تربیت دبیر است.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش اولویت مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی است بیشترین توجه و بیشترین مصوبات شورا در دوره اخیر برای آموزش و پرورش بوده و ستاد تعلیم و تربیت ستادی چابک و متشکل از فعالان حوزه تعلیم و تربیت است، یکی از اقدامات این ستاد، شناسایی فعالان تعلیم و تربیت در استانها است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سفرهای استانی با فعالان تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی ارتباط داریم. هیچ سندی راهبردی و راهبری به صحن شورای عالی برده نمیشود مگر اینکه نظر صاحبنظران تعلیم و تربیت اخذ شده باشد. دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت معلم مرجعیت این موضوعات را برعهده دارند، اگر فعالان تربیتی در این دانشگاه اهم از استاد و دانشجو نکاتی در موضوعات تعلیم و تربیت دارند به ما انتقال دهند تا بتوانیم در اسناد از آنها استفاده کنیم.
انتهای پیام/